Przejdź do treści
Ogólnopolski Konkurs na Budowę Ludowych Instrumentów Muzycznych

Accerea Accordions

Lublin
Zdjęcie. Czworo ludzi siedzi na ławce. Na kolanach trzymają instrumenty muzyczne.

Firma założona została w 2007 roku. W ramach jej działalności powstało kilkanaście instrumentów typu:

  • harmonia trzyrzędowa 60-basowa (2008–2009)
  • bandoneon hybrydowy (2008–2010)
  • melodyki (2015–2016), akordeony szkolne (2009–2012)
  • akordeon z konwerterem ACCREA Accordions Lublin (pow. lubelski) (2010–2013).

Accordions Accerea prowadziła serwis internetowy www.harmoniapolska.org, na którym zamieszczano: dokumentację budowy harmonii, zapis renowacji harmonii Panisnick Brothers, a także skrypt „Studium harmonii polskiej” pod red. Doroty Samociuk i Tomasza Rokosza, zawierający wywiady z budowniczymi harmonii i harmonistami wraz z zapisami nutowymi przekazanych przez nich melodii, a także dokumentacją techniczną ich pierwszej harmonii.

Rekonstrukcję harmonii polskiej zainicjował Bartłomiej Stańczyk (urodzony w 1974 r. w Lublinie), muzyk m.in. zespołu Sie Gra, a także akompaniator, nauczyciel akademicki, inżynier automatyk i konsultant. Gra na akordeonach, melodykach i cayonie na koncertach i w teatrze podczas spektakli.

W projekcie i pracach nad harmonią brali również udział: Katarzyna Tucholska, Dorota Łukasik, Michel Knepper i Tomasz Ścierka. Katarzyna Tucholska (ur. w 1982 roku w Warszawie), aktorka, animatorka kultury, muzykantka i tancerka, gra na trzyrzędowych harmoniach 24-basowych ręcznych i pedałowych oraz na basach, bębenku i barabanie, pracowała jako stroicielka i serwisantka akordeonów i harmonii.

Ważnymi mistrzami i źródłem wiedzy o harmonii polskiej byli polscy wytwórcy: Franciszek Krasnodębski, Jan Kędzierski, Czesław Adamczyk, a także niemieccy twórcy m.in. Markus Rompf oraz włoskie fabryki i manufaktury instrumentów, takie jak: Scandalli, Voci Armoniche, Borsini.

Wykonawcy w pracy wzorowali się także na starych egzemplarzach harmonii i opisach znajdujących się w książce Olgi Siejnej-Bernady pt. „Polskie harmonie. Budowa – Produkcja – Funkcja w kulturze do roku 1939”.

V OKBLIM

Zgłoszony instrument
harmonia polska trzyrzędowa 24-basowa

Nagroda
Wyróżnienie w kategorii Ludowe instrumenty muzyczne

 

Inni budowniczowie instrumentów